donderdag 19 april 2012

3D Beeld uitgewerkt

Beeld beschouwenWat ik van dit beeld weet is dat het de slaapkamer is van Paleis Versailes het paleis van koning Lodewijk Xlll. Als je naar het beeld kijkt met een open blik dan vallen de rode muren en de gouden accenten direct heel erg op. Waarschijnlijk zal het goud de rijkdom en macht van de Koning Lodewijk Xlll moeten uitstralen. Het is overweldigend als je hier naar kijkt, je kunt het je zelf niet in je slaapkamer voorstellen. Het straalt uit dat hij beter en meer was dan anderen. De rode kleur van de muren maakt het nog overweldigender omdat het op je af lijkt te komen.
Beeldaspecten benoemen
Hoe wordt het beeldaspect licht bij ons 3D-beeld toegepast?
Clair-obscur
Clair-obscur wil zeggen duidelijk contrast tussen licht en schaduw. Zoals te zien, is daar bij het beeld van de slaapkamer in Paleis Versailes geen sprake van.
Diffuus licht
Diffuus licht is als het licht verspreid, egaal en gelijkmatig is, maar wanneer je niet weet waar het licht vandaan komt. Daar is bij dit beeld  wel sprake van. Je ziet dat er licht naast het bed op de muur valt. Waar dat licht vandaan komt weten we eigenlijk niet. Waarschijnlijk zal het door de zon via  een raam op de muur in de slaapkamer vallen.
Indirect licht
Indirect licht is licht dat, van een lichtbron komend, ergens op valt waardoor het weerkaatst word. Dat zie je bij dit beeld goed, omdat het licht waarschijnlijk van de lichtbron zon, weerkaatst word op de rode muur.
Eigen schaduw/gebroken schaduw/kernschaduw Er is in dit beeld sprake van eigen schaduw. De enige schaduw die namelijk duidelijk is op dit beeld is de schaduw van de lamp rechts naast het bed. De schaduw valt op de rode muur, daarom is het een eigen schaduw en geen gebroken of kernschaduw. Ook zie je de schaduw van het bed (links naast het bed) en in de rechterachterhoek zie je ook een schaduw. Maar het is niet geheel duidelijk waar deze schaduw precies van is.
Kunstlicht
In deze afbeelding is gebruik gemaakt van zowel kunstlicht als natuurlijk licht. Het kunstlicht is de kroonluchter die aan het plafond hangt en brand, maar dat zouden ook de beide lampen naast het bed kunnen zijn, alleen brandden deze op het moment niet. Natuurlijk licht is het licht dat je binnen ziet vallen, waarschijnlijk door de zon.
LichtbronnenDe lichtbronnen in dit beeld zijn dus de lampen en de zon.
Lichtrichting
Aangezien het lijkt alsof het licht achter je rug binnen komt (als je met je ogen richting het bed staat) denk ik dat er hier sprake is van meelicht. Het licht gaat van je af.
Hoe wordt het beeldaspect ruimte bij ons 3D-beeld toegepast?
Aanzicht
In dit beeld zien we een vooraanzicht alleen is onze positie niet frontaal maar een beetje naar links.
AfsnijdingAls je goed naar de afbeelding kijkt zie je helemaal aan de rechterkant een stukje van iets wat lijkt op een kroonluchter, maar dat kunnen we niet met zekerheid zeggen. Hier is dus sprake van afsnijding, het past niet meer binnen het kader van het beeld, dus er is maar een klein stukje te zien.
DimensieEr is hier sprake van driedimensionaal, we kunnen hoogte, breedte, en diepte zien in dit beeld.
HorizonEr is in dit beeld geen sprake van een scheiding tussen lucht en aarde.
KikvorsperspectiefAls je goed kijkt naar het beeld lijkt het wel alsof het is genomen vanuit een lager standpunt. Het bed lijkt namelijk erg hoog en je kunt ‘in’ de rand boven het bed kijken.
Overlapping
Natuurlijk is er meerdere malen sprake van overlapping. Bijvoorbeeld overlapping van de muur omdat het bed, de stoel en de lampen ervoor staan. Maar ook een stukje overlapping doordat de kroonluchter voor het bed hangt.
KleurperspectiefEr is in dit beeld veel gebruik gemaakt van kleurperspectief. Kijk alleen al maar eens naar de rode muren. De rode kleur lijkt naar je toe te komen. Maar ook de gouden kleuren van het bed en de lampen lijken naar voren te komen.
Restruimte
In dit beeld zijn de kale rode muren stukken tussenruimte/restruimte.
RuimteomschrijvendIn dit beeld is sprake van ruimte omschrijving, omdat het eigenlijk een open ruimte is die wordt gekenmerkt met grote gouden accenten zoals het bed en de lampen. Deze stralen dan weer rijkdom uit.
StandpuntIk denk dat het standpunt hier zit tussen kikvorsperspectief en normale ooghoogte. Het is namelijk niet helemaal van de grond gezien want dan zou het bed  een ander aanzicht hebben maar op normale ooghoogte kan ook niet omdat je dan over het bed heen zou kijken.
Volume
Het bed neemt een groot deel van het beeld in beslag. Het is dan ook het eerste waar je aandacht naar uit gaat als je dit beeld bekijkt.
Hoe wordt het beeldaspect lijn bij ons 3D-beels toegepast?
ArceringIn dit beeld is geen sprake van arcering.
LijnsoortEr worden in het beeld verschillende lijnen gebruikt. Zo zie je dat de omlijsting op de muur bestaat uit dunne, strakke, rechte lijnen. Evenals de omlijning van het plateau waar het bed op staat. De lijnen op de het zwarte stuk van de muur, zijn dan weer dik, wel strak, en recht. Maar met een ronde vorm in het midden.
Hoe wordt het beeldaspect vorm bij ons 3D-beeld toegepast?
DynamischIn dit beeld wordt geen beweging gesuggereerd, we kunnen dus niet spreken van een dynamisch beeld.
PatroonIn het beeld is weldegelijk een patroon te zien. Kijk maar eens naar de muur, deze is behangen met behang waar een bepaald patroon in zit. Maar ook het bed zit vol met bepaalde patronen, die elke keer weer terugkomen.
Plastiek
Het is duidelijk een driedimensionaal beeld, omdat we er hoogte, breedte en diepte in kunnen zien.
Statisch
Aangezien er geen beweging gesuggereerd wordt in dit beeld, is inderdaad een statisch beeld.
Vormcontrast
In het zwarte gedeelte van de muur zie je een vormcontrast. Namelijk rechthoekig tegenover een ronde vorm.
Hoe wordt het beeldaspect kleur bij ons 3D-beeld toegepast?
AardkleurenAardkleuren zijn kleuren die veelal gemengd zijn met bruin. Dat zie je vooral terug in het bed, daarin zijn veel aardkleuren gebruikt.
ComplementaircontrastIn dit beeld is niet gewerkt met complementaire contrast. Globaal gezien zou dan naar het rood, de kleur groen gebruikt moeten zijn. Maar dat is niet het geval. En naast de geel/goudenkleur zou dan groen moeten zijn gebruikt, ook dat is niet zo.
Kleurzuiverheid/kleurverzadigingOm een voorbeeld te geven van de kleurverzadiging, gebruiken we even de kleur rood van de muren. Deze kleur is niet het rood wat in de primaire kleuren tot rood behoort. Het is met wit gemengd en daardoor komt de kleur ook minder hard over. De kleur goud daartegenin is juist weer heel zuiver. Het spat eruit.
PastelkleurenIn dit beeld zijn geen pastelkleuren te zien. Het rood van de muur is wel met wit gemengd, maar nog niet zoveel dat het tot een pastelkleur leidt.
Primaire kleurenVan de primaire kleuren rood, geel en blauw is in dit beeld weinig te zien.
Symbolische kleurDe kleur goud in het beeld moet heel veel rijkdom uitstralen. Maar ook macht. De rode kleur in de kamer is waarschijnlijk bedoelt voor warmte, aangezien deze niet zo fel rood is.
Tertiaire kleurenIn het beeld wat we zien zijn veel kleuren gebruikt die niet voorkomen op de kleurencirkel staan. We kunnen dus spreken van het gebruik van veel tertiaire kleuren.
Hoe wordt het beeldaspect compositie bij ons 3D-beeld toegepast?
CompositiegrondvormenEigenlijk kunnen we hier spreken van een diagonaalcompositie alles staat van rechtsonder naar linksboven. Als je de diagonaal neemt van de grondlijn van de kamer dan. Het enige wat dan daarbuiten valt is de kroonluchter die aan het plafond is vastgemaakt.
RitmeEr is hier sprake van herhaling als we kijken naar de lampen rechts en links van het bed, deze zijn hetzelfde. Maar ook herhaling van kleur in bijna alle meubelen komt de kleur goud terug.
Hoe wordt het beeldaspect textuur bij ons 3D-beeld toegepast?
StructuurIn het beeld is wel een vorm van structuur te vinden. Namelijk de indeling van de kamer. Die is zo omdat diegene vond dat het op deze manier handig was.
Vragen stellen aansluitend bij ontwikkelingsfases
Bij de ontwikkelingsfase favoritisme zou je aan een kind de vraag kunnen stellen of ze het beeld mooi vinden. Het antwoord van een kind zal al snel nee zijn. Als je daarmee doorvraagt waarom niet. Kleuren, vormen, beelden, dan zal je er al snel achter komen dat het kind het niet mooi vind omdat het niet aansluit op de belevingswereld. Voor hun is het een bed in een kamer zoals dat bij ieder ander ook had kunnen zijn.
In de ontwikkelingsfase ambachtelijk, zou je dezelfde vraag aan het kind kunnen stellen. Vind je dit beeld mooi? Het kind zal op dat moment anders naar de afbeelding kijken en aangezien het niet anders is dan een bed hoort te zijn, zal het kind de afbeelding niet lelijk vinden.
Bij de ontwikkelingfase expressiviteit zou je een kind de vraag kunnen stellen waarom er zoveel goud in de kamer gebruikt zou zijn. Het kind zal dat dan met verdere kleine vervolg vragen makkelijk kunnen achterhalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen